Friday, August 13, 2010

MENCIUM TANGAN SELEPAS DOA

Tersebutlah Sebuah Kisah drpd Cikgu Sarah Samah :-

Aku masuk kelas seperti biasa mengajar murid-murid 3 dan 4 tahun. Tiba-tiba hujan dengan lebatnya. Aku pun merenung anak-anak muridku lalu berkata "Habis basahlah baju yang cikgu baru jemur pagi tadi". Salah seorang anak muridku iaitu Izat berkata "Cikgu baliklah angkat kain dulu". Aku pun berkata "Jauh ler rumah cikgu, kalau cikgu balik pun mesti baju dah basah".

Apa kata kita berdoa kepada Allah dan doa supaya hujan berhenti. Lalu anak-anak muridku pun menadah tangan ke langit dan berdoa. "Ya!Allah biarlah hujan berhenti supaya baju cikgu kering. Amin" dan mereka pun mencium tangan masing-masing. Tidak sampai 2 minit hujan pun berhenti dan matahari pun keluar dengan terang benderangnya... Dalam hatiku pun berkata-kata.. "Alhamdulilah makbul doa mereka yea".

Habis kelas dalam sekitar pukul 11.15 pagi aku pun balik rumah. Sesampai aku dirumah aku pun bertanya auntie selang sebuah rumah(Cina)yang sedang menjemur kainnya "Auntie tadi hujan ker" Aku bertanya kerana musykil memandangkan semua baju yang ku jemur tadi kering belaka malahan siap jatuh ke lantai lagi. "Hujan tapi kejap sahaja, Auntie nak angkat tapi pintu pagar kunci" Lihatlah betapa prihatinnya jiran cinaku ini.

Aku pun termenung sekejap bukankah tadi anak-anak muridku sudah doakan. Aku teringat kisah Nabi Muhammad s.a.w. Setiap kali beliau berasa badannya tidak sihat, beliau pasti memberikan wang kepada kanak-kanak sambil meminta agar mereka mendoakan beliau sihat kembali. Mereka suci dari dosa dan pasti doa mereka makbul. Bukankah salah satu keadaan yang makbul doanya bila hujan turun lebat. Ustaz juga ada menyatakan Allah suka kepada mereka yang mencium tangannya selepas berdoa walaupun tangan kita berbau ikan.... Anak-anak muridku mencium tangan mereka selepas berdoa.... Aku pasti doa mereka makbul kerana mereka adalah anak-anak yang suci bersih.

Namun sekiranya kita berdoa dan doa kita makbul itu tandanya Allah sayang kepada kita, Sekiranya doa kita tidak makbul, tandanya Allah sedang menguji kita untuk meningkatkan iman kita. Yang pasti apa yang baik pada pandangan kita belum tentu ianya baik untuk kita, dan tidak semestinya sesuatu yang tidak baik pada pandangan kita adalah tidak baik untuk kita. Allah pencipta kita pasti Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita selaku hambanya. Bersangka baik dengan Allah Rabulallamin.

No comments: